Home » Med disse tipsene har du en god sjanse til å se nordlyset

Med disse tipsene har du en god sjanse til å se nordlyset

by Ashley Olsen

Å se nordlyset danse over himmelen en gang i livet – hvem vil ikke ha det? Hvis jeg hadde en huskeliste, ville den vært øverst og jeg kunne krysse av.

Lær mer etter kunngjøringen

Etter å ha tilbrakt over seks måneder i Finland, deretter returnert til dype Lappland i en uke og aldri fått sjansen til å se grønt lys, virket det endelig.

Tromsø, Nordlysmekka

Jeg har vært medlem av en Aurora Hunter Facebook-gruppe i årevis og sjekker jevnlig ut de fantastiske bildene tatt av fotografene der. På spørsmål om hvor opptakene er gjort, kommer alltid ett navn opp: Tromsø.

Lær mer etter kunngjøringen

Når det plutselig blir grønt om natten: Nordlys over Norge.

Byen i Nord-Norge ser ut til å være noe av et mekka for nordlysjegere. «Jeg var der i fjor. Vi var heldige fire av fem netter,» fortsatte jeg å lese. Så dro jeg til Tromsø.

Vi planla og bestilte selve turen i løpet av uker. Det skulle starte i slutten av januar, i november bestilte vi fly og overnatting. Siden vi egentlig bare ville jage nordlyset, satset vi på en bortgjemt plass rundt 100 kilometer nord for Tromsø.

Vi hadde ingen anelse om at naturen der oppe ikke ville la oss unnslippe undringen vår på en uke. Vi hadde bare nordlys i tankene.

Apper viser sannsynligheten for nordlys

Jeg er faktisk ikke typen som bruker mye tid på å forberede meg til en tur, lese bøker og legge store planer. Men: Denne gangen, noen måneder før avreise, var jeg opptatt med prognosene og sannsynlighetene for å faktisk kunne se nordlyset på stedet vårt.

Lær mer etter kunngjøringen

Ved hjelp av en app kunne jeg se når den såkalte Kp-indeksen viser stor sannsynlighet for nordlys og på hvilke kontinenter lysene flyter på et bestemt tidspunkt. Indeksen mellom null og ni indikerer geomagnetisk aktivitet – jo høyere tall, jo større er sjansen.

Hvis ventetiden er verdt det, vil du bli belønnet med storslått nordlys.

Hvis du ikke vil bli bortskjemt med forventning, bør du ikke se appen før turen. Rett før ankomst var tallet fire, som det var dagen etter avreise. I dagene mellom bare to. Wow, hvor uheldig kan du være? ! Vel, nå var det booket og vi måtte gjøre det beste ut av det.

Aurora-jegere trenger tålmodighet

Likevel er applikasjoner som «My Northern Lights Forecast» eller «Northern Lights Detector» gull verdt. De advarer deg når sannsynligheten øker og gir deg stor innsikt som du kan bruke selv som lekmann. Den første varslingen på stedet blinket kvelden vi ankom Tromsø.

Lær mer etter kunngjøringen

Helt utslitt etter de siste 16 timene på flyplasser og på busser, samlet vi alle forsyningene våre, pakket pent inn og dro ut. For oss var det årets første snøkontakt – det knaket, fløt og glitret overalt.

Men ikke i himmelen. Den forble svart og tom. Men den lille klatringen opp bakken bak overnattingsstedet vårt var verdt det bare for utsikten over Tromsø. En overraskende vakker og fremfor alt lys by.

Skuffende første observasjon av nordlyset

Men vi forlot den dagen etter og satte kursen mot Nord-Lenangen. Der ventet et veldig lite feriehus på oss rett ved fjorden. Caspar David Friedrich kunne ikke ha malt bildet bedre. Veien endte omtrent fire kilometer mot nord, og med den lyssettingen – optimale forhold for skuddet vårt.

Selv om Kp-indeksen holdt seg på bare to, dro vi neste kveld mot det mørkeste punktet på våre reiser. Da vi gikk ut av bilen, så vi en stjernehimmel ispedd to bånd med halvgjennomsiktige skyer.

Lær mer etter kunngjøringen

Eller? Jeg gikk et stykke langs stien, satte opp stativet og tok det første bildet. » Det er noe ! utbrøt jeg da jeg så den grønne gløden på kameraskjermen. Er dette ment å være nordlyset? ! Jeg hadde forestilt meg dette første øyeblikket annerledes. Magisk, emosjonelt, spennende.

Det var ganske skuffende. Personene som gikk av bussen like etterpå og satt foran kameraene våre i høy-vis-vestene sine, hadde sannsynligvis lignende tanker. De måtte betale et tresifret beløp for dette uspektakulære showet.

Nordlysturer kan bestilles i hvert hjørne av Tromsø og omegn, men de er ikke påkrevd. Bedre å legge pengene i en leiebil. Da har du friheten til å gå ut når som helst og du er ikke bundet til én natt og én gruppe.

Plutselig og uventet lyser himmelen opp om natten

Men hei, takket være fjellpanoramaet klarte vi å ta noen fine bilder den kvelden. Og på en eller annen måte tok det trykket av alt. Nå hadde vi tross alt sett nordlyset. Men dette var bare mulig på grunn av kameraenes lange eksponeringstid.

Men som enhver god film tok eventyret vårt en positiv vending. Allerede dagen etter så barene i appen jeg stolte på, plutselig annerledes ut. Indeksen steg til tre og det var heller ingen tegn til skyer. Men vi måtte vente to dager til. På dagen på dagen gikk vi fortsatt i naturen på dagtid og var glade på kvelden for at varselet først ga lovende data fra kl.

Lær mer etter kunngjøringen

Jeg hadde akkurat lest tre sider av thrilleren min da reisefølget Anja plutselig utbrøt: «Mangler vi noe her?!» Hun var i kontakt med en kvinne på Instagram som også stalket i vårt område. Hun skrev til ham og spurte om vi så lysene danse.

Dansende lys over norsk natur.

I tøflene, ved døren og allerede hadde jeg feber. Et grønt band svevde over overnattingsstedet vårt, lett gjenkjennelig med øynene. Vi har aldri vært kledd og klare til å gå så raskt. Vi kjørte til vårt vanlige sted så fort som den isete veien tillot, i håp om å ikke støte på en haug med andre jegere som kan være på bildet vårt.

Men ingen var der. Bare oss og nordlyset. Vi trasket gjennom den dype snøen til vi var langt nok unna gatelyktene. Grønne striper var over hele himmelen, som stadig endret seg. Men utsikten var likevel langt unna turistbildene som lokker- og suvenirbyråer av alle slag skaffer seg.

Kalde Aurora Joy Masker

Men klokken var bare 19.00 og den varme fasen spådd av appen var fortsatt foran oss. Det første batteriet ble fotografert tomt. Og så var det plutselig lys, rett over oss var det et grønt bånd som plutselig ble lysere og lysere.

Lær mer etter kunngjøringen

Jeg brydde meg ikke om kameraet den gangen, kastet meg på ryggen i snøen og så vantro opp. Etter noen sekunder var bedøvingen over og båndet ble tilbake til en lysegrønn strek.

De neste to timene sto vi bak stativene våre, gled utallige ganger over den samme steinen og stirret opp mot himmelen. «Vel, skal vi? Det begynner allerede å bli kaldt,» var mitt andre reisefølge Uwe sitt første forsøk på å lokke oss hjem i varmen. Ja, bare et farvel-bilde, ble Anja og jeg enige…

Fortsatt to timer senere kunne vi tre knapt føle føttene våre, men vi klarte ikke å skille oss fra løkkene og de grønne løypene, som i mellomtiden var svakere, men fortsatt godt synlige på hele himmelen.

Det var takket være skyene at vi kunne løsrive oss fra innsyn og reise hjem. Etter midnatt satt vi frosne, men glade over et glass vin og stirret lykkelig framover. Vi klarte faktisk å jage nordlyset.

Slik kan du ta bildet av nordlyset:

• Kom deg ut av byen! Jo mer lysforurensning, jo mindre nordlys vil du se.
  • God utsikt mot skyfri himmel er viktig, men et vakkert landskapspanorama er også viktig for en god komposisjon. Og Nord-Norge har fått mer enn nok.
  • Velg vidvinkel- og fiskeøyeobjektiver for å få så mye himmel OG landskap som mulig på bildet.
  • SLR eller systemkameraer med følsom sensor er selvsagt optimalt, men riktige innstillinger er viktigere.
  • Tenk på stativet! Lengre eksponeringstider må til for å få nordlyset inn i bildet, og det fungerer kun uskarpt med stødig stativ.
  • For eksponeringstid, blenderåpning og ISO endres anbefalingene avhengig av intensiteten til nordlys. Hvis de er ganske lave, bør eksponeringstiden din være så lang som mulig (f.eks. 30 sekunder). Hvis bildet er for lyst eller høydepunktene er for uskarpe, kan du redusere f-tallet. Som et resultat når mindre lys sensoren og bildet blir skarpere. Hvis nordlyset er veldig intenst, kan du også korte ned eksponeringstiden og åpne blenderåpningen bredere. Da blir nordlysene mer strukturerte. Situasjonen er lik med ISO-verdien. Under de verste forholdene bør tallet være høyere, jo bedre, lavere. Prøv!
  • Deaktiver autofokus! Fokuserer du manuelt og setter skiven på «uendelig» vil det også fungere med stjernehimmel i fokus.
  • Ta med deg minst to batterier. I kulda tømmes de raskere.
  • Kle deg varmt og ikke glem å ta med varmeputer til hendene.
  • Ikke bare se gjennom søkeren, nyt showet uten kamera også!