Home » Betrayed Review – Innelukket representasjon av Holocaust-ofre i Norge | Film

Betrayed Review – Innelukket representasjon av Holocaust-ofre i Norge | Film

by Russell Crowe

Steven Spielberg sa en gang om Schindlers liste at han fortalte en historie om Holocaust, ikke … de historie. «Det er millioner av historier om Shoah. Seks millioner av dem vil vi aldri høre på”. I denne oppriktige og nøkterne filmen dramatiserer den norske regissøren Eirik Svensson den sanne historien om en familie av ofre for det nazi-okkuperte Norge. I november 1942 ble store mengder norske jøder samlet opp midt på natten og ført til en Oslo-brygge; 529 ble lastet på et tysk handelsskip, SS Donau, og deportert til Auschwitz.

Jakob Oftebro spiller Charles Braude, en godmodig og aldeles respektabel ung boksemester som bor i Oslo sammen med foreldrene og voksne søsken, som alle er stuet sammen i en toroms leilighet. Filmen starter helt i begynnelsen av krigen, og legger stor vekt på å fremstille Braudes som en sammensveiset og lykkelig familie; kanskje det er litt idealisert, men å vite hva som kommer til å skje, utrolig spennende.

Ekteparet Braude tror ikke at krig kan ramme dem i det nøytrale Norge. Så invaderer tyskerne; Charles blir arrestert og sendt til en interneringsleir sammen med faren og brødrene. En norsk soldat i leiren, en mann med et paddesmil som gjør et godt show av å være en av de flinke, utfordrer ham til en boksekamp, ​​setter Charles i et forferdelig dilemma – det er umulig å si nei, men han kan» ikke overleve. trekk oppmerksomheten til deg selv. Tittelen er en anklage mot nordmennene som samarbeidet med nazistene; og Forrådt forsøker også å vise hvordan noen vanlige nordmenn var likegyldige til skjebnen til sine jødiske naboer.

Det er en film med desperat foruroligende detaljer. Mot slutten, etter at Donau har satt seil, står store søppelbøtter fulle av ID-kort merket med en rød «J» igjen ved kaien – ikke lenger nødvendig. Likevel er det ingenting her som er for skummelt, ingen ydmykelse som er uoverskuelig og hjerteskjærende. Jeg lurte på hvilket rom det er for understatement i en Holocaust-film, eller om moderasjon på et tidspunkt reduserer den virkelige skrekk.

Betrayed er ute 10. mai på digitale plattformer.