Home » Anmeldelse: Shaina Taubs Suffs on Broadway ofrer det personlige for det politiske

Anmeldelse: Shaina Taubs Suffs on Broadway ofrer det personlige for det politiske

by Russell Crowe

Taubs musikal fra 2022 flytter til Music Box, med en rollebesetning som inkluderer Jenn Colella og Nikki M. James.

Shaina Taub skrev og spiller med Lideregissert av Leigh Silverman, på Music Box Theatre på Broadway.
(© Joan Marcus)

«Det personlige er politisk» er den andre bølgens feministiske kamprop. Med førsteklasses forestillinger, fengende musikalske numre og meldinger massene kan komme bak, Shaina Taubs film Lidenå på Music Box Theatre etter et 2022-løp på Public Theatre, får den politiske delen rett, men ofrer personell for å gjøre det.

Musikalen sentrerer om suffragisten Alice Paul (spilt av Taub, bare den andre kvinnen i historien som har skrevet en bok, musikk og tekster, og hovedrollen i en Broadway-musikal). Paul var sulten etter å endelig få kvinners stemmerett, som i 1913 hadde vært en aktiv politisk sak i over 60 år. Hun kolliderer med lederen av stemmerettsinstituttet Carrie Chapman Catt (Jenn Colella), som tar til orde for en gradvis seier for støtte. For Paul er det for sakte: «Vårt motto», sa hun, «kan like gjerne være «Stat for stat, sakte og jevnt, ikke før vi dør».

Ved å bestemme seg for at bevegelsen trenger mer handling, setter Paul sammen et team med jenter bestående av Inez Milholland (Hannah Cruz), Ruza Wenclawska (Kim Blanck), Lucy Burns (Ally Bonino) og Doris Stevens (Nadia Dandashi), som organiserer en marsj. Denne gruppen bruker ikke-voldelige protesttaktikker som blir stadig mer konfronterende med president Woodrow Wilson (en morsom Grace McLean). Dette er handlinger som Catt frykter vil undergrave, eller til og med ødelegge, fremgangen hun har gjort.

Hannah Cruz (på hesten) spiller Inez Milholland som leder en marsj mot Washington i Shaina Taubs film. Lideregissert av Leigh Silverman, på Music Box Theatre på Broadway.
(© Joan Marcus)

Lide starter sterkt, og kaster oss rett inn i konflikten mellom den gamle garde og de unge suffragister med den patriotiske «La mor stemme» og den drivende «Finn en vei» i rask rekkefølge. Men Taub introduserer så mange karakterer at vi, til tross for alles beste intensjoner, ikke får helt kontakt med noen. Når det kommer til hvorfor disse kvinnene ønsker å stemme, synger de som en monolitt om sine mødre, sine søstre og sine barn, uten noen individuell bekymring for å skille dem, selv om minst én av dem er en radikal sosialist som tydeligvis hadde større mål. . Karakterenes vennskap og rivalisering er heller ikke tegnet godt nok til å skille dem. Selv om det er et nikk til forholdsvekst i konflikten mellom Catt og Paul, er det skuffende at i en musikal full av kvinner er det ingen fullstendig strukturerte eller komplekse forhold mellom dem.

Castingen er utmerket. Når boken eller sangene drar, gjør det ikke det kvinnelige selskapet, og leverer høy, forfriskende intensitet. Jeg var begeistret over at min favoritt historisk foraktede ekskone til en røverbaron, Alva Belmont, dukket opp spilt av den morsomme Emily Skinner. Nikki M. James som Ida B. Wells gir en fantastisk opptreden i «Wait My Turn», en sang som beskriver hennes sinne over hykleriet til hvite feminister og deres manglende bekymring for svarte saker. Etter dette klimakset har James dessverre ingen steder å gå følelsesmessig eller plotmessig. Dette er historisk nøyaktig, ved at Wells ble utstøtt fra hvite stemmerettsplasser, men det maler ikke hele bildet av Wells» klager eller hennes aktivisme.

Jeg grøsset av en vits om at Wells var sliten fordi hun har fire barn – hun er en kvinne som flyktet fra hjemlandet etter at sinte hvite mennesker brant ned huset hennes, og hun fortsatte å skrive. Det er dette som sliter henne. Det er en kastrekke, men i Wells eneste scene med direkte interaksjon med hvite mennesker, betyr det noe. Selv om rasismen til stemmerettsbevegelsen er berørt av de svarte karakterene, som også inkluderer Anastacia McCleskey som Mary Church Terrell, er den ikke dramatisert, bortsett fra en håndfull hjerteskjærende replikker nær begynnelsen av serien, en tapt mulighet for dypere konflikt og lagdelte karakterer.

Med Kim Blanck, Hannah Cruz, Nikki M. James, Nadia Dandashi, Shaina Taub og Ally Bonino i hovedrollene er Lideregissert av Leigh Silverman, på Music Box Theatre på Broadway.
(© Joan Marcus)

Leigh Silvermans regi hindrer de forskjellige karakterene og plottene i å smelte sammen, noe som virker sannsynlig i mindre dyktige hender. Riccardo Hernándezs naturskjønne design følger suffragistene fra gatehjørne til lurvete kontor til elegante graver. Det er en utfordring å formidle en fremmarsj på scenen, men Mayte Natalios koreografi fungerer bedre enn forventet.

Å vinne avstemningen virker uunngåelig, så uten dype emosjonelle innsatser for å drive historien, Lide kan føles kjedelig når den treffer historiske beats. Men dette showet er til syvende og sist nødvendig. Bortsett fra Wells, blir disse kvinnene stort sett ignorert på amerikanske skoler. Det er fornuftig at Taub propper inn så mye hun kan, selv når serien går ut av rammen med et hopp til 1970-tallet. Lide har som mål å oppmuntre kvinner til å fortsette, noe som er et beundringsverdig mål og sørger for en morsom teaterkveld. Men for å parafrasere Susan B. Anthony, uten å fordype seg i det, vil det ikke radikalisere noen.