Home » Unge mennesker med lidenskap for oppdraget ble inspirert av pensjonister

Unge mennesker med lidenskap for oppdraget ble inspirert av pensjonister

by Liv Ullmann

Med temaet «Passion for the Lost, from Generation to Generation» ble pensjonerte tidligere misjonærer omtalt som gjester på årets ungdomsmisjonskonferanse – Engage.

– Bare det å komme hit og kunne se over 400 unge mennesker brenne for misjon gir et fantastisk håp for fremtiden og for Sverige, sier en av dem, den tidligere indiske misjonæren Roland Oscarsson, når Världen møter ham på konferansen i dag.

Han forteller at det på konferansestedet var rundt 15 såkalte «passions» og at de blant annet måtte be for mange av deltakerne. Under kveldsmøtet delte Roland Oscarsson også «lidenskapelig»-listen, en liste med gode råd til unge mennesker som ønsker å følge Jesu misjonsmandat (se ramme).

Han forkynte på møtet Mats-Jan Söderberg, leder i Folk & Språk, som sa at det ikke er gjennom kirker at mennesker blir frelst, men gjennom overføring av tro fra generasjon til generasjon.

Han påpekte også at Bibelen tydelig sier at den sanne Gud som elsker oss også er den som skal dømme oss og at vi må tro, bekjenne våre synder og omvende oss for å komme til himmelen.

– Verden trenger å høre om Jesus, for folk er fortapt. Vi trenger nye menn som sår, som sår kvinner, sa Söderberg.

I innspurten av ungdom etter kveldsmøtet møter vi Hanna Wahlström, som jobber som ungdomsleder i Höglandskyrkan i Nässjö og for organisasjonen Gå ut mission. Han har brukt mange timer på å planlegge årets ungdomsrettede misjonskonferanse og kan med glede konstatere at det ble ny oppmøterekord i år.

– Ifølge Hanna Wahlström var det mer enn 400 deltakere på dagtid og kanskje rundt 500 på det åpne kveldsmøtet

Joris van, 17 år Bergen fra Tranås bruker ordet «spennende» for å beskrive hvordan han har det på konferansen.

– Det inspirerer deg virkelig til å lytte til folks erfaringer, sier han og får støtte av sin yngre bror David, 15.

Frida Sjöström, også 17 og fra Tranås, understreker stemningen for sin del.

– Stemningen er så vakker og man blir imponert over å se hvor mange som brenner for Jesus, sier han.

Gå ut som misjonær er noe som alle tre unge menn godt kan forestille seg.

– Det har vært en drøm hele livet å gå ut i verden og spre evangeliet og se folk komme til tro og se dem fulle av liv, sier Frida.

– Jeg vil nok gjerne prøve en korttidsreise en gang, og hvis Gud kaller meg, kan det bli et langsiktig oppdrag også, sier David.

Related Videos

Leave a Comment