Home » Pressemeldinger fra Helsedepartementet

Pressemeldinger fra Helsedepartementet

by Edvard Munch

Helsedepartementet stenger Siu’s Chinese Kitchen i Kahului på grunn av kakerlakkangrep

Publisert 3. november 2023 i presserommet

KAHULUI – Maui Food Safety Branch av Hawaii Department of Health (DOH) utstedte et rødt «Lukket»-skilt og stengte umiddelbart Siu’s Chinese Kitchen under en inspeksjon etter en klage utført 2. november 2023 for en kakerlakkangrep. Eiendommen, som ligger på 70 E. Kaʻahumanu Ave., Ste. C-5, drives av Siu’s Chinese Kitchen LLC.

DOH Food Safety Directorate sammen med inspektører fra DOH Vector Control Directorate gjennomførte inspeksjonen etter en anonym klage og observerte et aktivt kakerlakkangrep. Levende kakerlakker var til stede på matbuffetlinjen, i maten, på matkontaktflater, serveringsredskaper, utstyr og vegger. Kakerlakkegg og døde kakerlakker er også observert på eller rundt matkontaktflater. Matbeholdere ble stående åpne for å la parasitter komme inn, og opphopning av fett og rusk var tydelig.

Basert på disse observasjonene beordret inspektører virksomheten til å stenge umiddelbart for å beskytte allmennhetens helse.

Helsedepartementet krever at næringsmiddelforetaket iverksetter følgende korrigerende tiltak før det tillates at virksomheten gjenåpnes for publikum:

• Utrydde den nåværende mortbestanden;
  • Gi et skadedyrbehandlings- og overvåkingsprogram samt fakturaer for profesjonell skadedyrbehandling;
  • Rengjør og fjern døde kakerlakker, egg, matrester og fettansamlinger;
  • Forsegle eller dekke hull og åpninger som lar skadedyr komme inn;
  • Fjern rot i kjøkken, lagringsområder og toaletter; Og
  • Kast ødelagte oppbevaringsbeholdere og dekk til tørr mat.

En oppfølgende befaring er planlagt til mandag 6. november 2023.

DOH Food Safety Branch beskytter og fremmer helsen til Hawaii-innbyggere og besøkende gjennom utdanning av arbeidere i næringsmiddelindustrien og regulering av matbedrifter i hele staten. Filialen gjennomfører rutinemessige helsekontroller av næringsmiddelbedrifter hvor matvarer tilberedes, produseres, distribueres eller selges.

For å se restaurantinspeksjonsrapporter, gå til http://hi.healthinspections.us/hawaii/.

For mer informasjon om avdelingens plakatprogram, besøk http://health.hawaii.gov/san/.

Fra venstre til høyre: Bilde av et rødt «Stengt»-skilt oppsatt i Siu’s Chinese Kitchen. Foto av kakerlakker observert i kjøkkenutstyr.

Related Videos