Home » I jihad blir døden sett på som garantien for veien til paradis

I jihad blir døden sett på som garantien for veien til paradis

by Liv Ullmann

Terrororganisasjonen Hamas deler mottoet til Det muslimske brorskapet, som blant annet sier at «døden til Allahs ære er vår høyeste ambisjon».

«Allah er vårt mål; profeten er vår leder; Koranen er vår lov; jihad er vår vei», er sentrale ord også innenfor det islamske brorskapet, som har en sterk tilknytning til Hamas.

Omid Pasbakhsh, som vokste opp i Iran og underviser nå i Bibelen i Småland, fremhever bekymringen for at man som muslim ikke kan være sikker på at man har gjort nok for å nå himmelen. Pasbakhsh siterer Sura 11:7 og Sura 67:2 som eksempler på tekster i Koranen som sier at livet er en prøve man må overvinne.

– Når muslimer leser disse tingene, vekker det naturligvis en viss bekymring. Vil man bli tvunget til å tåle Allahs vrede for alltid i helvete, eller vil man gå til himmelen?

Men mange tror, ​​ifølge Pasbakhsh, at det er en sikker vei til paradis: å dø i jihad for Allahs sak. Omid Pasbakhsh nevner Koranverset, Sura 61:10, som snakker om å bli reddet fra alvorlig lidelse. I Surah 61:11–12 nevnes viktigheten av å kjempe for Allah med sitt liv, og at den som dør i denne kampen vil bli ført til paradis.

Hadith er navnet på innspilte uttalelser fra Muhammeds liv for å veilede troende muslimer. Den sunnimuslimske hadithsamlingen Sahih al-Bukhari, bok 93, hadith 549–555, for eksempel, snakker om paradis som knyttet til jihad og martyrium og formidler truende ord til de som kunne tenke seg å forlate islam.

– Muhammed sa at den som kjemper for Allah og dør er garantert den høyeste belønningen i himmelen.

Omid Pasbakhsh mener at kombinasjonen av Muhammeds støtte til jihad og usikkerheten om å nå paradiset på noen annen måte enn døden for Allah er en sterk drivkraft innenfor Hamas og andre islamske grupper.

– Du kan leve tilsynelatende komfortabelt foran Allah, likevel er det Allah som til syvende og sist bestemmer om du vil gå til himmelen eller helvete, sier Pasbakhsh og nevner sura 2:6–7, 5:40–41, 6:107, 6:149, 7:178, 10:99, 32:13, 57:21–23 og 81:28–29 som eksempler på korantekster som demonstrerer dette.

– Opphøyer handlingen å kjempe for Allahs sak som den eneste sikre måten å nå paradiset på, sier han.

Omid Pasbakhsh har nå lagt denne troen bak seg, og er overbevist om at veien til himmelen er åpen for alle dem som mottar frelsen i gave, gjennom Jesu død og oppstandelse.

Related Videos

Leave a Comment