Home » EA Sports WRC-anmeldelse – offisielt det beste rallyspillet

EA Sports WRC-anmeldelse – offisielt det beste rallyspillet

by Roald Amundsen

EA Sports WRC: Å bli kjøpt av EA har sine fordeler (Bilde: EA)

Codemasters får endelig hendene på den offisielle WRC-lisensen, ettersom ånden til DiRT Rally lever videre i generasjonens beste racingspill.

Du kan bli tilgitt for å forestille deg det EA er midt i et spill med musikalske stoler når det kommer til offisiell sportslisens. Så snart den solgte den offisielle FIFA-lisensen til EA Sports FC, kjøpte den den offisielle for verdensmesterskapet i rally. Uten tvil var WRC betydelig billigere, men flyttingen er fornuftig fordi EA i 2021 kjøpte Codemasters, spesialistutvikleren av racingspill som, gjennom Colin McRae Rally og DiRT Rally-franchisene, allerede har gjort mange av de mest populære rallyspillene hyllet i industri.

Dette er gode nyheter for rallyfans, ettersom flere spill har blitt sluppet offisielt under WRC-merket opp gjennom årene, men ingen av dem har skrytt av klassen og den tekniske dyktigheten som kjennetegner Codemasters-spill.

EA Sports WRC er derfor et drømmescenario, i hvert fall på papiret, men spørsmålet er om det vil leve opp til potensialet sitt. Teknisk sett er den feilfri: den ser nydelig ut, med hver eneste bit av stein, betong og snø, samt rutemarkører, tilskuere, sprekker i frontruten og flagrende panser gjengitt helt overbevisende. Men kanskje enda viktigere høre utrolig overbevisende, og gir deg nesten umiddelbart en intuitiv forståelse av hvor mye grep som tilbys.

Håndteringen av bilene er ekstremt godt representert; kontrasten mellom for eksempel en bakhjulsdrevet Lancia fra 1970-tallet og en av dagens firehjulsdrevne beist er slående, og du kan til og med føle forskjellen mellom front- og mellommotorbiler, ettersom de tunge motorene endrer vekten balansering og derfor manipulasjon.

Som med Formel 1-spillene, er det en følelse av at Codemasters har vært noe frigjort siden det ble kjøpt av EA Sports, fri for økonomiske begrensninger og derfor i stand til å prøve nye ting. To funksjoner skiller seg ut i WRC som er mer eller mindre unike for rallyspill, men som likevel gir mening.

Den første er Rally School, som gjør akkurat det du kan forestille deg, og leder deg gjennom prinsippene for rallykjøring fra de mest grunnleggende elementene, for eksempel å forstå temponotatene som medføreren din medfører, til esoteriske kjøreteknikker på forskjellige overflater og i biler med ulike egenskaper. Gitt at rallying definitivt er den mest tekniske kjøredisiplinen, er det en ganske kul ting å ha i et spill.

Det andre interessante nye elementet kalles prosaisk Builder og lar deg bygge bilene dine ved å bruke en modulær tilnærming og hyllevare. Mens vi likte å bruke Builder, var det litt skuffende på noen måter. For eksempel er det ikke mye du kan gjøre når det gjelder esoterisk kroppsdesign, bortsett fra å pryde kreasjonen din med ventiler og ventiler. Det er heller ikke mye valg mellom de ulike komponentene.

Det som er bra er imidlertid at den lar deg definere bilens drivverksoppsett helt fra starten, slik at du for eksempel kan lage to identiske biler, bortsett fra at den ene er frontmotor og den andre har frontmotor. sentral, slik at du å sammenligne effekten det har på ledelsen deres. Vi forestiller oss at Builder er et område av WRC som Codemasters vil forbedre via oppdateringer eller oppfølgere.

Selve spillet er godt lagt ut og tilbyr en rekke moduser som passer omtrent enhver smak. Den viktigste er Career, som tar en kalenderbasert tilnærming der sesongen er delt opp i uker; hver uke må du velge en fra en rekke ekstraordinært varierte alternativer.

Karrieremodus har en slags historie der du effektivt er både sjåfør og teamleder, med operasjonen din finansiert av en velgjører som må holdes fornøyd. Så du er ansvarlig for å ansette løpsingeniører, som hver har en spesialitet som karosseri eller motorer, og det er en ledende ingeniør hvis ferdigheter kan forbedres via et ferdighetstre. Når sesongen blir varm, må du hvile ingeniørene dine slik at de ikke brenner ut.

Når du har valgt hvilken konkurranse du skal delta på – WRC Junior, WRC 2 eller hele WRC – må du bestemme deg for om du skal kjøpe en standardbil eller bygge en selv. I prosessen oppdager du et annet aspekt av spillet som er litt truffet, men ganske uviktig for de som mangler forfengelighet. Den har ikke en karakteravatarskaper; i stedet må du velge fra en skuffende liten liste med forhåndsinnstillinger.

Karrieremodus fungerer imidlertid bra, og føles ganske kjøttfull. Hver uke kan du delta i invitasjoner, som ofte setter deg i historiske biler og gleder din velgjører, eller du kan gå på leting etter nye biler eller personell eller forfølge det rallymesterskapet du har valgt. Du kommer også over såkalte regularity-rally, hvor du kjører i en fastsatt hastighet.

Etter hvert som sesongen skrider frem, øker også båndet ditt med teamet ditt, og hvis ting går bra, kan du ta en mer ambisiøs tilnærming ved å ansette en annen sjåfør og hente inn en annen bil. Budsjettbegrensninger er store, siden det er dyrt å påføre bilen din store skader. Formatet på løpene er også bra, med to hele etapper per stevne og mulighet for å gjennomføre opptil fem shakedown-tester (dessverre bare i første del av første etappe) for å evaluere underlaget og forholdene.

EA Sports WRC-skjermbilde

EA Sports WRC – bra rally (Foto: EA)

Bort fra karrieremodus kan du velge å takle en hel WRC-sesong i hver av de tre kategoriene eller fordype deg i det WRC kaller Moments: klassiske scenarier fra tidligere stevner. Den første av disse inviterer deg til å etterligne avdøde, store Colin McRae da han kjørte en mishandlet Subaru, med dørene dinglende etter flere ruller, på grusen i Finland. WRC Moments er flotte og bør legges til regelmessig via DLC.

Det er også en klassisk Time Trial-modus, som lar deg teste deg mot ekte rallyførere, mens Clubs lar deg gå online. Klubber er litt vanskelig, siden det fungerer via Codemasters» Racenet online system, som du må registrere deg for. Og generelt sett er online rally litt rart, siden du alltid er alene på hvilken scene du er på. Klubber lar deg få kontakt med vennene dine på nettet, men sportens natur tilsier at det føles mer som en klokkeøvelse enn noe spesielt fascinerende.

Imidlertid er online-aspektet av spillet langt fra sentralt, og alle aspekter ved WRC som betyr noe – dets tekniske egenskaper, den ultrarealistiske måten det representerer verdensmesterskapet i rally på, grafikken og atmosfæren til bilene hans – de er . så bra som du finner i et hvilket som helst rallyspill.

Den kan inneholde noen perifere aspekter som føles litt ufullstendige (men som kan tenkes forbedret via oppdateringer), men EA Sports WRC er like bra i praksis som det ser ut på papiret. Med andre ord, det er spillet alle rabiate rallyfans har ønsket seg i årevis og til og med tiår.

EA Sports WRC anmeldelsessammendrag

Kort oppsummert: En teknisk og veldesignet tour de force som lever opp til de fristende utsiktene til et offisielt lisensiert Codemasters rallyspill.

Fagfolk: Den fantastiske karriere- og øyeblikksmodusen er en flott funksjon. Nyttig rallyskole og mulighet for å bygge egne biler. Bilene føles og kjører perfekt, med fantastisk grafikk.