Home » Filmanmeldelse: Raffinert politisk realisme i fransk en annen verden

Filmanmeldelse: Raffinert politisk realisme i fransk en annen verden

by Liv Ullmann

En fransk Ken Loach, ble kalt Stéphane Brizé. Noe som i seg selv er rimelig, han er på reise i de samme samfunnskritiske arbeidshistoriene som den engelske mesteren, men den passasjen gjennom kanalen er ennå ikke nødvendig. Frankrike er nemlig helt selvforsynt med gode regissører med en tiltrekningskraft for den politiske realisten.

Det første navnet som bråker i referanserammen er åpenbart Robert Guédiguian som kan betraktes som hoffleverandøren til landet i området, men uten å glemme Laurent Cantet og fremfor alt hans «Superfluous People», en av flaggskipfilmene i nyere tid. år i undersjangeren til arbeidsmarkedsdramaet (som høres mye tristere ut enn det er).

Stephane Brizé tar gjerne med skuespilleren Vincent Lindon inn i spillet. I «Markedsloven» i 2015 fulgte vi Lindon-fabrikkarbeiderne da han ble sparket, tok nedverdigende jobbsøkerkurs, og så ble han selv med i det undertrykkende systemet. I «Another World» hadde Lindon på seg et fint kostyme, for her har vi – for det uvanlige – synspunktet til en administrerende direktør.

Philippe er en mann som tjente til livets opphold for sine vakre hus og luksuriøse biler takket være andres arbeid, men når vi går inn i livet hans, er det utrolig. Kona hans (Sandrine Kiberlain) ønsker skilsmisse, hans autistiske sønn har angrepet en lærer og er mentalt fanget, og på jobben må han få på plass en «handlingsplan» for å blidgjøre ledelsen i multinasjonalet i USA.

Som en «god lagspiller» den har så langt fulgt ledelsens ord til punkt og prikke, og i den hellige lønnsomhetens navn har handlingsplanen fulgt handlingsplanen. Når han utfordrer den amerikanske eieren ved å foreslå alle ledere å hoppe over millionbonusene deres for å unngå å sende flere ansatte, kan han smake på pisken selv.

Det er et hardt bilde av staten og hovedstaden som males, der bedriftsledere kontrollerer sine multinasjonale selskaper som minidiktatorer. Hvor total lojalitet og kamikaze-mentalitet er et must og hvor rikdom alltid filtrerer oppover. Men Brizé er avslappet og har kontroll. Det er ingen plakater her som noen ganger kan dukke opp fra Ken Loach. Brizé (og medforfatter Olivier Gorce) er fortsatt først og fremst interessert i mannen under det kostymet.

De mange forhandlingene mellom ledelse, underdirektører og arbeidere avbrytes av korte melankolske sekvenser med høy IQ der Philippe spiller fotball med sønnen eller lytter i stillhet til andres samtaler, med fjerne øyne. Han er en gåtefull mann, full av inkonsekvenser og motstridende følelser. Tittelen på filmen refererer like mye til forskjellen mellom arbeidernes og ledernes verden, mellom den autistiske sønnen og foreldrene, samt Philippes ønske om å komme seg ut av et ekornhjul som snurrer fortere og raskere, for å oppleve noe annerledes før løgneren ankommer den endelige kontrakten.

Vi vet sikkert hvor han bjeffer, både for Philippe og filmen, slutten kommer ikke direkte som en overraskelse (klasse fire er skjelven), men veien dit er fortsatt fint skulpturert og godt spilt. I bunn og grunn også deprimerende: en annen verden virker veldig avsidesliggende.