Home » FIFA 2022-VM i Qatar: Infantino fornærmer med uttalelser om fotballnyheter om migrantarbeidere

by Roald Amundsen

FIFA-president Gianni Infantino avfeide nok en gang kritikken av forholdene for arbeidsinnvandrere i VM-vertlandet Qatar og vakte oppsikt med uttalelser om det han så på som positive sider.

«En ting må ikke glemmes når det kommer til dette temaet. Foreldrene mine emigrerte til Sveits fra Italia. Når du gir noen en jobb, selv under vanskelige forhold, gir du dem verdighet og stolthet,» sa lederen for global ledelse. fotballorganet FIFA på en konferanse i USA.

Infantino hevdet også nok en gang at bare tre dødsfall hadde skjedd på byggeplassene for VM. «Det er ikke 6000,» sa han, det kan være 6000 i andre områder. Ifølge medieoppslag har tusenvis av arbeidere omkommet på byggeplasser i Qatar.

Erstatning til familiene til avdøde arbeidere? Infantino slipper unna

Landet som skal arrangere neste verdensmesterskap (21. november – 18. desember) har i årevis blitt kritisert for brudd på menneskerettighetene og migrantarbeidernes situasjon. Infantino refererte til fremskritt som avskaffelsen av kafala-systemet eller innføringen av en minstelønn i emiratet. Menneskerettighetsorganisasjoner rapporterer at reformer har blitt innført, men fortsatt dårlig implementert.

På spørsmål om mulig kompensasjon til familiene til de avdøde arbeiderne, unngikk Infantino. Presidenten i det norske forbundet, Lise Klaveness, som holdt en ekstraordinær tale på FIFA-kongressen for rundt en måned siden, aksjonerte nylig for et tilsvarende hjelpefond for pårørende.

SID

Alle andre viktige nyheter fra sportens verden finner du i Nyhetsoppdateringen.

Related Videos