Home » Uttalelse fra politiske fanger i Hviterussland, 3. februar 2022

Uttalelse fra politiske fanger i Hviterussland, 3. februar 2022

by Russell Crowe

Herr styreleder,

Jeg leverer denne erklæringen på vegne av Albania, Østerrike, Belgia, Bulgaria, Canada, Kroatia, Kypros, Tsjekkia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Island, Irland, Italia, Latvia, Litauen, Luxembourg , Malta, Montenegro, Nederland, Nord-Makedonia, Norge, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige, Sveits, Storbritannia, Ukraina og USA.

Sivilsamfunnsorganisasjoner rapporterte forrige uke at antallet politiske fanger i Hviterussland nå har nådd 1000 og fortsetter å vokse.

Wien-mekanismen (menneskelig dimensjon) ble påberopt 5. november 2021 av en gruppe på 35 deltakende stater, som indikerer fortsatt bekymring for situasjonen i Hviterussland. Et første svar på det påfølgende svaret fra den hviterussiske delegasjonen ble gitt i en uttalelse 18. november 2021. I det første svaret ble det uttrykt beklagelse over at det ikke så ut til å være noen vesentlig endring i tilnærmingen fra de hviterussiske myndighetene. Den skammelige milepælen med 1000 politiske fanger viser at det var riktig å fortsatt bekymre seg.

Det første brevet som påberopte seg Wien-mekanismen ba om informasjon om de troverdige rapportene om fortsatte vilkårlige eller urettferdige arrestasjoner eller interneringer, og om målretting av opposisjonelle. Svaret av 12. november 2021 fra den hviterussiske delegasjonen tok unntak fra ordene «politisk fange».

Vi ønsker å være krystallklare. Med «politiske fanger» mener vi individer som har blitt varetektsfengslet eller fengslet av politisk motiverte årsaker for å fredelig utøve sine menneskerettigheter og grunnleggende friheter, inkludert ytringsfrihet, fredelig forsamling og forening. Det inkluderer hvor varigheten av forvaringen eller forholdene for forvaring åpenbart ikke er forholdsmessige. I denne forbindelse viser vi til tilfellene nevnt i påkallelsen av Wien-mekanismen, inkludert sakene til Maria Kolesnikava og Maksim Znak.

Til tross for presset de står overfor, har sivilsamfunnsorganisasjoner og menneskerettighetsforkjempere fortsatt å overvåke antallet politiske fanger i Hviterussland. Den velrespekterte sivilsamfunnsorganisasjonen Viasna lister opp politiske fanger etter kriteriene til Europarådets parlamentariske forsamling (PACE). På bakgrunn av disse kriteriene vurderer Viasna at det i dag er 1022 politiske fanger i Hviterussland.

Dessverre har Viasna og dets ansatte også vært utsatt for trakassering og urettmessig fengsling. Noen av de mer enn tusen politiske fangene som holdes inneholdt inkluderer Viasna-ansatte og frivillige, dedikerte menneskerettighetsforkjempere som ønsker å se en bedre fremtid for landet sitt – enkeltpersoner som Viasna-formann Ales Bialiatski, Valiantsin Stefanovich og frivillighetskoordinator Marfa Rabkova.

Andre høyprofilerte saker som gir anledning til bekymring inkluderer de fra Viktar Babaryka, samt de politisk motiverte domfellelsene 14. desember 2021 av hviterussiske opposisjonelle Syarhey Tsikhanouski, Mikalai Statkevich, Radio Liberty-journalisten Ihar Losik og styreleder for en nasjonal minoritetsorganisasjon, Andżelika Borys.

Herr styreleder,

Den hviterussiske delegasjonen har ofte hevdet å søke en dialog om spørsmålene som vi jevnlig har tatt opp i det faste råd. Wien-mekanismen er et verktøy for en slik dialog, men for at det skal være en sann dialog krever det at hviterussiske myndigheter engasjerer seg innholdsmessig, realistisk og ærlig i emnet. Det krever at de anerkjenner våre legitime vedvarende bekymringer, som gjenspeiler sivilsamfunnets, uavhengige medier og menneskerettighetsforkjempere.

Som en del av vår innsats for å skape en konstruktiv dialog, ber vi i dag delegasjonen fra Hviterussland om å vurdere nøye og svare på følgende spørsmål:

(i) vil de hviterussiske myndighetene, av hensyn til åpenhet og dialog, offentliggjøre sitt fulle svar på påkallelsen av Wien-mekanismen?

(ii) for å styrke grunnlaget for uavhengige bevis for vår dialog, vil hviterussiske myndigheter invitere ODIHR til å overvåke eventuelle kriminelle eller administrative rettssaker som ODIHR anser for å være av større interesse for deltakerstatene?

(iii) for å styrke grunnlaget for uavhengige bevis for vår dialog, vil de hviterussiske myndighetene gå med på en undersøkelse fra en uavhengig internasjonal ekspert eller eksperter, gitt de økende troverdige rapportene om vilkårlige eller urettferdige arrestasjoner eller fengslinger, om målretting for represalier av opposisjonelle og politiske fanger?

Til slutt ber vi igjen om umiddelbar og betingelsesløs løslatelse av alle politiske fanger i Hviterussland. Vi oppfordrer hviterussiske myndigheter til fullt ut å implementere sine internasjonale forpliktelser og OSSE-forpliktelser, og til å bruke OSSEs verktøy og mekanismer for å bidra til å løse den fortsatte krisen.

Vi ber om at denne uttalelsen legges til dagens journal.

Related Videos