Home » New Yorks filmkritikere nominerer «Drive My Car» til den beste filmen i 2021

New Yorks filmkritikere nominerer «Drive My Car» til den beste filmen i 2021

by Liv Ullmann

NEW YORK (AP) – The New York Circle of Film Critics Fredag ​​med tittelen «Drive My Car», Ryusuke Hamaguchis intime tre-timers epos og adaptasjonen av en novelle av Haruki Murakami, årets beste film.

Hamaguchis film, om en enke skuespiller spilt av Hidetoshi Nishijima, har blitt mye anerkjent siden debuten tidligere i år på filmfestivalen i Cannes, hvor den vant beste manus. Drive My Car, som nylig ble utgitt i en begrenset utgivelse på kino, er presentasjonen av Japan på Oscar-utdelingen. Det er bare andre gang på de siste fire tiårene at den høyeste kritikerprisen har gått til en ikke-engelskspråklig film. (Den andre var Alfonso Cuarons «Roma» for tre år siden.)

Jane Campions gotiske drama fra Montana «The Power of the Dog» ledet alle filmer med tre priser. Campion vant beste regissør, Benedict Cumberbatch vant beste skuespiller, og beste mannlige birolle gikk til Kodi Smit-McPhee.

New York-kritikere spredte som vanlig hans ære. Beste kvinnelige hovedrolle gikk til Lady Gaga for hennes skildring av Patrizia Reggiani i Ridley Scotts «House of Gucci». Kathryn Hunter vant for sin spøkelsesaktige heks i den kommende tilpasningen av Joel Coens Shakespeare «The Tragedy of Macbeth». Paul Thomas Anderson fikk det beste manuset for sin voksende komedie «Lakrispizza».

Michael Riandas veikantkomedie om robotapokalypsen, «The Mitchells vs. the Machines, ”vant prisen for beste animasjonsfilm. Det beste fotografiet gikk til Janusz Kamisnki for gjenopplivingen av Steven Spielbergs «West Side Story». Elena Ferrantes tilpasning av Maggie Gyllenhaals «The Lost Daughter» vant beste første film. Den beste dokumentaren gikk til Jonas Poher Rasmussens animerte flyktninghistorie «Fly». Og Joachim Triers «The Worst Person Alive», en ungdoms- og kjærlighetskronikk i Oslo, Norge, vant Beste fremmedspråklige film.

Gruppen kunngjorde også flere spesialpriser: Maya Cade, for å lage Black Film Archive, en katalog over svarte filmer fra 1915 til 1979 tilgjengelig online; avdøde Diane Weyermann, en filmleder som hjalp til med å produsere dokumentarer om sosiale spørsmål som «An Inconvenient Truth» og «Citizenfour»; og Marshall Fine, NYFCC-filmkritikeren og daglig leder.

New York Film Critics Circle, grunnlagt i 1935, vil dele ut sin 89. pris ved en seremoni 10. januar. I fjor valgte gruppen Kelly Reichardts «First Cow» som beste film. Året før hadde han valgt ut Martin Scorsese sin «Irishman».