Home » Kristne ble inspirert til å bringe Jesus inn i hverdagen

Kristne ble inspirert til å bringe Jesus inn i hverdagen

by Liv Ullmann

En sviktende kirke i Sør-Afrika begynte å vokse eksplosivt da Alan Platt tok over som pastor.

– Menigheten var inspirert av ideen om at hver av dem representerte Guds rike i sine daglige gjøremål i hverdagen, sa Platt da han besøkte en inspirasjonsdag på New Life i Stockholm lørdag.

Nyheter

Publisert 07:00, 23. oktober 2022

Alan Platt er grunnleggeren av Global City Changers, en bevegelse som nå opererer i 21 land. Visjonen er å mobilisere kristne til å leve sin tro i hverdagen og formidle Guds ære på en måte som påvirker samfunnet.

– Gud bruker sitt folk til å synliggjøre sitt rike i alle deler av samfunnet. Hvis hver troende mottar troens gave, som er utenfor naturlige evner, kan en hel by komme under Guds innflytelse, forklarte Alan Platt.

Alan Platt talte rolig, men engasjert, på egne opplevelser av en menighet som strekker seg til byen. Platt bor nå i USA med familien sin, men kommer opprinnelig fra Sør-Afrika. For 30 år siden, som ung sogneprest, overtok han en kirke i krise i Pretoria. Gud ga ham en spesiell trosgave, og forsamlingen begynte å vokse eksplosivt etter hvert som troendes tankegang endret seg.

– Kongregasjonen var inspirert av tanken om at hver av dem representerte Guds rike i sine daglige gjøremål i hverdagen. Det handler ikke bare om å få folk til kirken på søndag, men Jesus har en plan for omverdenen. Når kristne forstår sitt kall til å være representanter for Guds rike i denne verden, blir Guds rike synlig ikke bare i en kirkelig bygning.

Alan Platt påpekte at kristne ikke skal flykte fra verden, men i stedet påvirke den. Han beskrev den levende kirken i verden som et åndelig immunsystem. Det motvirker infeksjon av mørke og ondskap og endrer atmosfæren i samfunnet.

– Alle kan vi bli «bytransformatorer» – transformatorer, som sprer Guds ære og setter standarden for Guds rike der vi er. Jesus er «prototypen» av hele skapelsen og verden fungerer best når den matcher prototypen. Kirkens jobb er å knytte mennesker til Jesus og vi er kirken i verden. Så neste skritt blir å få folk til kirken, ikke omvendt, påpekte Alan Platt.

Arrangør av dagen var New Life Business Network, som Ike Ohajekwe er en av initiativtakerne til. Han forklarte at målet er å gjøre Guds «business» i denne verden, ikke bare som forretningsmenn og gründere, men i alle verdener der kristne finnes.

Patrik Sandberg koordinerte dagen og gjennomførte en sesjon som tok for seg god karakter som en forutsetning for godt lederskap. Han har innpodet om og om igjen at talent er en gave, mens karakter er et valg vi selv er ansvarlige for.

Når kristne forstår sitt kall til å være representanter for Guds rike i denne verden, blir Guds rike synlig ikke bare i en kirkelig bygning.

Alan Platt

Related Videos

Leave a Comment