Home » Forza Horizon 5 anmeldelse: Femte gang? Alltid en sjarm

Forza Horizon 5 anmeldelse: Femte gang? Alltid en sjarm

by Henrik Ibsen

Forza Horizon 5 har kommet til Xbox og PC, og ingen overraskelser her, den er veldig bra. Vi har nå nådd en kvintett av Forza-spill i åpen verden, og hvert enkelt har blitt utført pålitelig, feilfritt og uanstrengt sjarmerende. Det er som Tom Hanks racingspillserie.

Denne nye delen tar den fiktive Horizon-festivalen til fargerike Mexico, en setting som er hjemmet til seriens største spillkart til dags dato. Selv under en flat prat i en Koenigsegg Jesko, vil det ta litt tid for deg å besøke hver krok og krok av denne ofte bokstavelige sandkassen. Utforskning er imidlertid aldri et ork, med spillets mange konkurrerende belønningssystemer som konstant drar i buksebeinet som et kull med grenseløse energivalper.

De ukentlige skiftende sesongene kommer tilbake fra Forza Horizon 4, men selv om de subtile justeringene av vegetasjonsnivåer fortsatt er smarte som alltid, har de aldri så dyp effekt som forrige spills triks med å dekke hele kartet med snø. Heldigvis oppveies dette tapet av mangfoldet i selve miljøet, en enorm lekeplass som omfatter ørkensanddyner, sumper og en ruvende aktiv vulkan. Det er som å reise på fire eller fem forskjellige ferier om gangen, som etter halvannet år er akkurat det vi alle trenger.

Ikke at avslapping egentlig er der. Det er et spill mer fylt med godhet enn en utstoppet burrito, med et nå nesten sarkastisk antall enkeltspiller- og flerspilleraktiviteter spredt over verdenskartet og kjemper om oppmerksomheten din. De spektakulære Showcase-arrangementene fra tidligere spill har utviklet seg til flertrinns, mer variert tempo «eventyr» som viser at det ikke trenger å være eksplosjoner, løpende godstog og jumpsuits. Riktig mer tingene.

Alt dette støttes av et stort utvalg kjøretøy, over 520, som alle er gjenskapt med presisjon på anorakknivå som er karakteristisk for Forza-serien. Vår eneste kritikk vil være at elbiler blir oversett, med bare en håndfull bemerkelsesverdige eksempler i garasjen og ingen Tesla-tilstedeværelse i det hele tatt. Uansett om du tenker på de stillegående BEV-ene som ettertraktede Forza Horizon-plakatbiler eller ikke, er det like mye å mestre kombinasjonen av Porsche Taycans betydelige ekstravekt, nådeløse kraftlevering og bremser som kan trekke ansiktet ut av hodet. av spillene mer egnet utfordringer.

Selv om du ikke er overbevist ennå, husk at som et proprietært Microsoft-spill, vil Forza Horizon 5 lande på Xbox Game Pass-abonnementstjenesten 9. november til en brøkdel av den direkte kjøpesummen. . Uansett om selskapet lykkes med sin åpenbare plan om å bli gaming Netflix eller ikke, får du et av de beste racingspillene som noen gang er laget for nesten ingenting. Det er det beste tilbudet siden gratis hvitløksbrød til enhver hovedrett.

På dette tidspunktet er Forza Horizon-serien så konsekvent flott at vi begynner å lure på om utvikleren Playground Games burde produsere en dritt bare for at vi skal sette pris på den metronomiske gnisten litt mer. Hvis Forza Horizon 6 utelukkende finnes i et lite industriområde like utenfor Corby og kun har østblokkkjøretøyer rundt 1981, vet du hvor ideen kom fra …