Home » Evangeliet frigjør oss fra skyld, skam og frykt

Evangeliet frigjør oss fra skyld, skam og frykt

by Liv Ullmann

Hva er det kristne evangeliet?

For mange som har vært det en stund, er svaret på dette spørsmålet åpenbart. Kanskje er det også et spesielt bibelvers som dukker opp, for eksempel Joh 3,16: «Så elsket Gud verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha.Evig liv. «

Disse ordene er både sanne og potensielt livsforandrende. Men ulike kulturer leser likevel dette verset – og Bibelens budskap generelt – på delvis forskjellige måter. Dels på bakgrunn av deres kulturelle briller, men også på bakgrunn av deres ulike problemer og behov.

Snakker generelt blant dagens missiologer på tre referanserammer som markerer menneskelig kultur, som varierer mellom ulike geografiske steder og som i stor grad påvirker måten vi forstår det kristne budskapet på.

Referanserammen som vi i Vesten vanligvis identifiserer oss med er gjeldskulturen, som dreier seg om begreper som rett og galt, kriminalitet og straff. Vi kan lett forholde oss til Bibelens juridiske tenkning, som sier at upassende oppførsel fortjener straff og hvor Guds nåde kommer til uttrykk gjennom tilgivelse.

I de senere år men vi har blitt stadig mer påvirket av en annen referanseramme, som lenge har dominert Midtøsten, Afrika og Asia, nemlig skamkulturen som kan sies dreier seg om ren og uren, hederlig og skammelig. Her er det kollektivet fremfor individet som står i sentrum. Upassende oppførsel fører til ekskludering fra ens gruppe, og evangeliet finner sin sterkeste anvendelse i opplevelsen av Guds institusjon av den som har blitt eliminert: adopsjonen av den som har mistet retten til fellesskap på grunn av synd.

Til dette kan legges en tredje referanseramme eller verdensbilde, som dreier seg om hjelpeløshet, frykt og ondskapens krefters innflytelse på livene våre: fryktkulturen. Denne holdningen, som dominerer animistiske kulturer på den sørlige halvkule, møter fremfor alt evangeliet i og gjennom Guds vinnerkraft, når Jesus i sin død og oppstandelse beseirer syndens, dødens og djevelens makt.

Selvfølgelig er det ingen hermetiske øyeblikksbilder mellom disse tre tilnærmingene til livet. Alle er både bibelske og sanne. Men ettersom landet vårt har blitt stadig mer flerkulturelt og de yngre generasjonene i økende grad preges av en narsissistisk skamkultur, må Kirken være klar over evangeliets ulike fasetter.

Ulike aspekter ved det kristne budskapet kan ganske enkelt nå ut og levere frigjøring til ulike deler av menneskeheten. Og selv om vi selv er dypt forankret i en av de tre kulturene, har vi god grunn til å lytte til de andre dimensjonene i evangeliet også.

Alle disse er sterkt representert i Bibelens tekster. Faktisk er det nok å gå til representasjonen av syndefallet for å se hvordan dimensjonen av skyld, skam og frykt kommer frem: Gjelddimensjonen lanseres av påstanden om at Adam og Eva hører stemmen til den onde og bryter Guds forbud. Deres ryggmargsrefleks etter dette er å lage fikenblad hofteled for seg selv, og dette på grunn av dette skam. Samtidig vitner historien til våre forfedre fryktnår det sies at de på grunn av sine handlinger prøver å gjemme seg for Gud i hagen.

Så går vi les våre bibler med en åpning for å gjøre alle disse dimensjonene til våre egne. Jesus kommer oss i møte som Frelseren som bærer vår skyld, men også som Mellommannen som etablerer oss i vår skam og Frigjøreren som knuser ondskapens makter. Dette er de gode nyhetene om Gud i våre liv, men også for de som har vokst opp med andre kulturelle briller enn våre.

Related Videos

Leave a Comment